lördag 2 augusti 2008

Jag & mitt intresse för Rom och Italien



Hanna heter jag. Född 1975 och bor i Mellansverige med sambo och ett barn. Sedan väldigt unga år har jag haft ett enormt intresse för det mesta som har med Italien att göra. Jag får nog tacka min faster för detta intresse, för jag blev nog väldigt inspirerad av henne när jag var liten och hörde henne lyssna på italiensk musik.

Redan i sjuan när det var dags att börja läsa ett främmande språk i skolan hade jag velat börja läsa italienska, men tyvärr fanns inte den valmöjligheten så det fick bli franska istället. På gymnasiet däremot blev det italienska språket min stora passion och jag fortsatte att läsa det vidare på högskola och universitetet i Stockholm.

När jag gick på gymnasiet fick alla vi som läste italienska varsin brevvän. Jag fick otroligt bra kontakt med min och jag åkte och besökte honom och hans familj under mitt andra gymnsieår. De bodde ca en timmes bilresa utanför Rom dit vi åkte en dag på en snabbvisit. Det var inte mycket som vi hann med, men jag blev förälskad i staden och det gav mersmak.

Denna mersmak resulterade i drömmen om att åka till Rom och jobba som au-pair, vilket jag även gjorde men var då enligt min mening för gammal -22! Av olika anledningar åkte jag inte direkt efter gymnasiet, som varit min avsikt, utan jag hade redan hunnit flytta hemifrån mm. innan jag bestämde mig för att uppfylla min dröm.

Jag hamnade i centrala Rom hos en finsk-italiensk familj med 2 barn. Det var inte lätt att från att ha varit självständig gå till att "styras". Jag åkte hem efter 3 veckor! Till saken hör också att jag träffade min nuvarande, underbara sambo strax innan jag åkte - vilket kanske resulterade i att jag gärna ville hem! Har inte ångrat att jag åkte och följde min dröm, men har absolut inte ångrat att jag kom hem heller:)

De tre veckorna som jag bodde i Rom hann jag i stort sett inte se och upptäcka någonting av staden, vilket förstås var en besvikelse, men Den Eviga Staden skulle ju finnas kvar...

Så äntligen i mars 2008 fick jag loss tre dagar och fick med mig min vän E för att "Göra Rom på 3 dagar". Denna blogg handlar främst om intryck, upplevelser och tankar från den resan och jag hoppas att även ni läsare vill dela med er av era resminnen från Rom för att ge råd och inspiration till andra som planerar att åka dit.

Inga kommentarer: