söndag 3 augusti 2008

Besök Bartolucci


Strax innan jag skulle åka till Rom i mars 2008, läste jag en intressant artikel i Aftonbladets resebilaga om "Pinocchiofabriken" i Rom.
http://www.aftonbladet.se/resa/europa/italien/article1399990.ab

Det såg så härligt ut med alla dessa handgjorda träleksaker och souvenirer, men jag hade ändå inga planer på att hinna dit under mitt redan så späckade schema.

Hursomhelst en av dagarna, när vi promenerade i närheten av Pantheon (på Via dei Pastini 98, för att vara mer exakt) så möttes vi plötsligt av denna lilla butik på en liten grändliknande gata. Utanför hade man placerat en träbänk med en stor Pinocchio på och givetvis var det en massa turister där som satte sig på bänken för att bli fotograferade tillsammans med Pinocchio.

Bredvid själva butiksingången fanns också en liten verkstad som var öppen för att kika in i och fotografera, givetvis var jag också tvungen att göra det:)

Själva butiken är inte särskilt stor, men helt fullspäckad av träleksaker i alla dess former och färger. Här finns namnskyltar, skrin i olika storlekar, mobiler med olika motiv, gökur, pennor, speldosor och mycket, mycket mer. Det känns som om man hamnat i Tomteverkstaden i Kalle Anka på julafton.

Den här butiken är trevlig att besöka vare sig man är stor eller liten. Här kan man man verkligen hitta de unika presenterna att ta med sig hem till barnen eller barnbarnen. Eftersom det är äkta hantverk vi talar om, så är ju priserna därefter också, men jag iallafall kunde inte motstå att köpa med mig en liten sak hem.

Denna gång blev det en liten "nyckelpiga-plinga" som min dotter så gärna ringer med när det är matdags. Visst är den väl söt? Och skulle jag bli sugen på att handla mer träleksaker innan jag åker till Rom nästa gång så kan jag ju alltid göra det via deras hemsida www.bartolucci.com.

Inga kommentarer: